söndag 10 augusti 2008

Varna, Bulgarien

Osteuropa. Vilken javla resa! Vi satt pa ett tag 26 timmar mellan Prag och Bukarest. Det var coolt men valdigt jobbigt! Det gick langsamt genom rumanien och ingen pratade engelska. Men sa har pa efterhand ser jag tillbaka pa det som en fet upplevelse! Efter en mycket speciel middag i en mycket speciel restaurangvagn kom vi iaf till Bukarest typ 23.30... Darifran skulle vi ta ett tag som gick mot Varna vid 01.27... Vi traffade ett trevligt par fran Sweich (det stavas inte sa va?) som kopte vatten at oss och som ocksa skulle till Varna. Nar taget antligen kom (02.10) visade det sig att det var ett direkttag fran Minsk, sa varken paret men kopta biljetter eller vi med Inter Rail fick aka med. En latt kanske av panik. Paret akte till ett hotell och vi gick och la oss i en vantsal for att forsoka turas om att sova. Vid 03.00 (utan att fatt nagon somn) bestamde vi att ta en taxi till ett hostel i narhete. Nar vi kom dit visdade det sig att det var fullt och taxin hade akt. Vi fick alltsa gora det varsta vi kunde tanka oss for tillfallet.. Hitta tillbaka till stationen utan karta kl 3 pa natten... Tro det eller ej, men vi kom tillbaka helskinnade! Vi turades ater igen om att sova i vantsalen men det blev inte sa mycket av eftersom den skulle stadas osv och vid 6 gav vi upp. Pa taget sov jag ingen och pa stationen typ igen. Kanske i snitt 1 timme pa tva dygn. Jag skojjar inte nar jag sager att jag holl pa att somna staende.
Vi lyckades iaf fixa biljetter till Ruse, och darfran skulle det ga ett tag till varna. Vi var skitnervosa att vi skulle bli fast i nan lite tullstad, men pa vagen dit traffade vi en tjej som jobbade i Bulgarien som sa att Ruse var en storstad och det var inga problem att komma med taget! Dessutom var det battre luft pa bussarna och det tog bara 2.5 timmar istallet for 4! Sa nar vi kom fram hjalpte hon oss pa en buss och vi akte, antligen, mot Varna. Bussen var stekhet och tog 3.5 timmar. Och vi blev slappta kanske 3 kilometer fran centrum. Men efter en del vandrande och svarande fick vi ett hotell rum!! Helt underbart! Vi gick pa restaurang och at, sen sov vi! Dagen efter fick vi leta upp ett nytt hotell och hittade ett annu frachare! Dar fick vi ett sigelrum forsta natten och ett dubbelt nasta. Sa inatt har vi sovit trangt men ikvall blir det nice med tva sangar, haha. Vi var aven vid havet igar och badade och solade! Det kanns skont att vara har och kunna vila, aven om man inte kan slappna av helt da vi vet att vi masta ta oss med lang tag harifran igen och vi inte riktigt vet var vi ska. Men vi siktar iaf mot vast igen och ska bo nagra natter till i Berlin pa Sunfloerhostel innan vi aker hem!

Nu sitter vi pa ett internett cafe i Varna. Vi kommer att fa varat dubbelrum vid 12 typ och da ska vi tvatta annu mer i handfatet (Y3). Linnet som jag reste i ar tvattat med fortfarande helt sjukt smuttsigt. Jag tror aldrig det blir rent igen...
Varna ar varmt och skont men alla restauranger serverar samma sorts snabbmat och det borjar man bli lite less pa. Och det ar valdigt daligt med vegitarisk mat! Framfor allt ar det svart nar vissa menyer bara finns pa Bulgariska och de inte pratar engelska! haha.. Men det ar ett javla aventyr som jag INTE angrar att vi gav oss in pa! Hoppas bara jag klarar resan harifran!

Vi har varit ute nastan halften av resan och det har gatt sjukt fort. Men ibland kommer det faktiskt en lite klump i magen. Man ar helt ovan kulturen, standarden, spraget. Iblan vill man bara ha lite svenska standard och valfard! Det var en manad sen jag traffade mina foraldrar och typ 2.5 veckor sen jag var hemma. Men det ar tur att jag har Sam och att vi har javligt kul tillsammans!

Nu gar var tid snart ut och vi ska dra oss tillbaka mot hotellet! Sa fort jag far intenett igen sa bloggar jag igen!

peace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar